Oikea asenne ratkaisee myyjän menestyksen

Artikkeli on alunperin ilmestynyt OAMK:n Myski Myyntipäiväkirjat -kirjoitussarjassa. Sarja tuo myynnin eri näkökulmia esille mielenkiintoisten vierailevien kirjoittajien avulla.

Kirjoitussarjan tavoitteena on erityisesti myyntityön arvostuksen nostaminen ja ahaa-elämyksien herättelyä siitä, miten tärkeitä myynnilliset taidot ovat kaikille – alasta riippumatta. Alkuperäinen juttu löytyy tästä linkistä

Oikea asenne ratkaisee myyjän menestyksen

Myyntityössä kaikki lähtee oikeasta asenteesta. Jos et asennoidu oikein, niin myyntiä ei tule. No, mikä tekee oikean asenteen myyntiin? Sinun on omaksuttava ja sinulla pitää olla sopivassa suhteessa seuraavia osa-alueita:

Empatiaa

Joku sanoo, että hyväksi myyjäksi synnytään. Itse olen sitä mieltä, että sinusta tulee hyvä myyjä, kun oikeasti välität ihmisistä, ja heidän tarpeistaan. Olet valmis tekemään kaikkesi, että asiakkaan tarpeet tyydytetään, teet sen vilpittömästi ja sydämestäsi. Isoäitini totesi aikoinaan, että tuosta pojasta tulee joko pappi tai hyvä myyjä. No minusta tuli myyntisaarnaaja. Olen edelleen se sama pikkupoika, joka myötäelää tapaamisissa asiakkaan tuntemuksia. Sanotaanko sitä sitten pyrkimykseksi päästä samalle aaltopituudelle, tai empatiaksi.

Luottamusta

Minulla on myös taipumus luottaa ihmisiin. Nuorempana olen ollut liiankin luottavainen ja sinisilmäinen ihmisten suhteen. Ikä on onneksi tuonut nyt hiukan enemmän ymmärrystä siihen, että aivan kaikki ihmiset eivät valitettavasti ole luottamuksen arvoisia.
Lähestyn ihmistä ihmisenä, en asiakasta myyjänä. Paras palkinto ensikohtaamisessa on, että en ole myynyt asiakkaalleni mitään, olen ainoastaan auttanut häntä omassa liiketoiminnassaan. On syntynyt luottamus ja asiakas on ottanut apuni vastaan. Esittämäni ratkaisu on miellyttänyt asiakastani ja hän ostaa ajatukseni. Olen näin auttanut asiakasta ostamaan, enkä varsinaisesti myynyt mitään. Luottamusta ei ole, se pitää aina ansaita.

Näkemystä

Mielestäni myynnissä pitää olla selkeä näkemys siitä mihin myynnissä tähtäät ja miten pääset tavoitteeseesi. Se on tavallaan myynnin visualisoimista mielessäsi. Sinulla täytyy olla selkeä näkemys asiakkaasi mahdollisista tarpeista jo ennen yhteydenottoa, jotta osaat ohjata häntä ostamaan. Vaikka katsotkin jo maaliin, niin on tärkeää, että näkemyksesi on selkeä koko myynnin matkasta aina alkuyhteydenotosta kaupan clousaamiseen.

Nälkää

Myyjällä on oltava aina kaupan nälkä. Nälkä on edelliseen kappaleeseen liittyen clousaamisen nälkä ja kaikki siihen liittyvät valmistelut. Jatkuva opiskelu ja harjoittelu on oman myynnin ammattitaidon ylläpitämiseksi ensiarvoisen tärkeää. Sinulla pitää olla halu oppia uutta ja kehittyä työssäsi. Myyjän yksi pahimmista perisynneistä on tyytyä nykyiseen ja ”jäädä odottamaan aggressiivisesti tilauksia”. Kun myyjältä katoaa motivaatio ja nälkä, niin seuraukset saattavat olla hyvinkin kohtalokkaita. Kun myyjällä on nälkä, niin kauppa kulkee ja flow on päällä. Kun flow on päällä, niin Itsevarmuutesi kasvaa, saat helpommin lisää kauppaa ja tuloksen tekeminen on helpompaa ja hauskempaa.

Ylpeyttä

Ota voittamisen asenne. Ole ylpeä siitä mitä teet, mutta älä ylpisty. Älä vähättele ammattiasi tai piiloudu trendikkäiden tittelien alle. Näytä, että osaat ammattisi, haluat tehdä sitä täysillä ja täydestä sydämestäsi. Ole oma itsesi, pidä ylpeästi myyjän viittaa hartioillasi ja sano ”Olen myyjä ja olen ylpeä siitä”

Yhteystiedot

Kai Pekarila, Customer Success Manager, Netox Oy
+358 40 820 8007 | kai.pekarila@netox.fi