Kuin sisäinen IT-osasto

Lamor Corporation on suomalainen öljynvuotojen torjuntaan, keräykseen ja puhdistukseen erikoistunut perheyritys. Lamor lähti aikoinaan kehittämään yksinkertaisia ja tehokkaita teknisiä ratkaisuja yksittäisille öljyvuotohaasteille maailmanlaajuisesti. Lamorilla on toimintaa yli 100 maassa ja se on markkinajohtaja globaaleilla öljyntorjuntalaitemarkkinoilla.

Aikaisemmin Lamorilla oli pieni sisäinen IT-osasto ja välillä käytettiin myös paikallisia yhteistyökumppaneita IT-asioiden hoitamiseen. Lamorin IT System Manager Patrik Gröhnin mukaan yritys ei halunnut kuitenkaan enää tehdä kaikkea itse.

Vuonna 2012 Lamor etsi IT-kumppania entisten ratkaisujen tilalle. Palveluiden tuottajalta tahdottiin systemaattisuutta ja proaktiivisuutta –­­ ei pelkkää tietotekniikan toimivuutta vaan myös näkymää tulevaisuuteen. Näillä hakukriteereillä IT-palveluiden tarjoajaksi valikoitui Netox.

”Tämä on tehostamista parhaimmillaan. Me voimme keskittyä ydinosaamiseemme, kun annamme muiden hoitaa IT-puolen hommat.”

Netox huolehtii Lamorin lähituesta, etätuesta sekä palvelinten hallinnasta, eli koko Lamorin IT-puoli on ulkoistettu Netoxille. Suomessa Lamorilla on noin 50 työntekijää, ja Netoxin IT-tuen piirissä on toiset 50 Lamorin eri maayhtiöiden työntekijää.

Yhteistyö Netoxin kanssa on Gröhnin mukaan sujunut erittäin hyvin. Firmojen toimintatavat ovat sen verran samanlaiset, että yritykset ovat ikään kuin integroituneet toisiinsa.

”Yhteistyö toimii oikein hyvin. Tuntuu kuin Netox olisi samaa yhtiötä Lamorin kanssa, se on kuin yrityksemme sisäinen IT-osasto.”